(ľubovoľná spomienka 12.júna)
Narodila sa asi roku 1235 ako dcéra uhorského kráľa Belu IV. Bola vychovávaná na zámku u svojej sestry Kunegundy a roku 1256 sa vydala za poľské knieža Boleslava. Mala s ním tri dcéry. Konala skutky milosrdnej lásky, podporovala najmä chorých a chudobných. Po manželovej smrti vstúpila do kláštora klarisiek. Tu vynikala v pokore a rozjímaní o nebeských veciach. Zomrela roku 1298.
Zo spisu sv. Bonaventúru Sestrám o dokonalom živote
Vrchol dokonalosti je v dokonalom napodobení chudoby podľa evanjelia
Chudoba je čnosť na dosiahnutie úplnej dokonalosti natoľko potrebná, že bez nej vôbec nikto nemôže byť dokonalý. Svedčí o tom sám Pán, keď v evanjeliu hovorí: „Ak chceš byť dokonalý, choď, predaj čo máš, a rozdaj chudobným.“ Keď teda podstata evanjeliovej dokonalosti je vo vznešenej chudobe, nech si nikto nenamýšľa, že už dosiahol vrchol dokonalosti, ak ešte dokonale nenasleduje evanjeliovú chudobu.
Ty teda, Kristova panna, Pánova služobnica, ako vlastne zmýšľaš, keď vyhľadávaš bohatstvo, hoci si sľúbila chudobu, hoci žiješ medzi chudobnými Ježiša Krista, hoci chceš byť dcérou Chudáčika, nášho otca Františka, hoci si sľúbila, že budeš v chudobe nasledovať matku Kláru? Tvoja i moja chamtivosť nadmerne vyvoláva zmätok, pretože hoci sa vyhlasujeme za učiteľov chudoby, zamieňame si chudobu za chamtivosť, dychtíme po tom, čo nie je dovolené a čo nám Regula zakazuje, napriek tomu, že Boží Syn sa pre nás stal chudobným. Viem, je to tak, že čím horlivejšie budete vyznávať a milovať chudobu, čím dôslednejšie budete nasledovať evanjeliovú chudobu, tým viac budete oplývať aj hmotnými dobrami každého druhu, aj dobrami duchovnými. Ak však pôjdete opačným smerom, ak odvrhnete chudobu, ktorú ste sľúbili, budete mať nedostatok každého dobra, hmotného i duchovného. Mária, chudobná matka chudobného Ježiša, kedysi povedala: „Hladných nakŕmil dobrotami a bohatých prepustil naprázdno.“ Dosvedčuje to tiež svätý prorok, keď hovorí: „Boháči sa nebiedia a nahladujú, ale tým, čo hľadajú Pána, nijaké dobro chýbať nebude.“ A či nečítate alebo nepočúvate, čo hovorí Pán Ježiš apoštolom v Matúšovom evanjeliu: „Nebuďte teda ustarostení a nehovorte: Čo budeme jesť? Alebo: Čo budeme piť? Veď váš nebeský Otec predsa vie, že toto všetko potrebujete. Na neho zložte všetky svoje starosti, lebo on sa o vás postará.“ Ó, blažená Božia služobnica, spomeň si na chudobu nášho chudobného Pána Ježiša Krista, vštep si do srdca chudobu tvojho chudobného otca Františka, mysli na chudobu tvojej matky Kláry, pohrúž sa do chudoby s veľkým zápalom, objím pani chudobu a pre Pánovo meno nechci pod nebom nič milovať, iba chudobu, nijaké pocty ani bohatstvo, nijaké pominuteľné veci! Dbaj, aby si neohrozene zachovávala svätú chudobu, ku ktorej si sa sľubom zaviazala. Lebo mať bohatstvo a milovať ho, to neprináša ovocie, milovať ho alebo ho nemať je nebezpečné, ale mať ho a nemilovať ho je veľmi namáhavé. Preto nemať bohatstvo a ani ho nemilovať je užitočné, je bezpečné, je na radosť a je to skutok dokonalej čnosti. A preto Pánova rada k chudobe, ako aj osobný príklad má každého kresťana dojať a zapáliť láskou k chudobe. Ó, blažená chudoba, akým milým Bohu a bezpečným vo svete robíš toho, čo ťa miluje!