„V domácnostiach sú manželia v skutočnosti zárukou prítomnosti Ježiša 24 hodín denne. Je to jedna z právd, ktorú pápež František podčiarkuje v Amoris Laetitia č. 67: ‚Kristus Pán ide kresťanským manželom v ústrety sviatosťou manželstva a zostáva s nimi.‘ Ježiš neodchádza, ale zostáva s manželmi a je prítomný v ich dome nielen vtedy keď sa modlia, ale v každom momente.“
[kardinál Farrell, vedúci dikastéria (ministerstva) pre laikov]
Na pripravený stolík v centre rodiny nech sa pripraví krížik (ikona/obrázok, ktorý má rodina v úcte), sviečka. Predložený text je oproti predchádzajúcim verziám obohatený o moment „duchovného prijímania“. Domácej Liturgii slova predsedá manžel a otec, keďže v rodine má úlohu kňaza. Nech to robí pokorne, no s rozhodnosťou. Začína sa zapálením sviečky. Robí to manželka a matka, lebo ona je srdcom rodiny a stráži vrúcnosť vzťahov.
Pri zapaľovaní hovorí:
Kristus svetlo sveta!
Všetci odpovedajú:
Bohu vďaka!
Otec sa potom prežehná a hovorí:
V mene Otca i Syna i Ducha Svätého.
Všetci sa prežehnávajú spolu s ním a odpovedajú:
Amen.
Otec osloví prítomných takto, alebo podobne – podľa toho, ako je vhodné pre danú rodinu:
Milovaná [Manželka] a [deti] schádzame sa na tejto rodinnej liturgii, aby sme duchovne spojení s Cirkvou a zvlášť s priateľmi a ľuďmi, ktorých bežne stretávame v našom kostole upevnili naše spoločenstvo s Pánom Bohom i medzi sebou navzájom. Zamyslime sa teraz nad uplynulými dňami, privrime si oči a spytujme si svedomie, aby sme sa modlili s čo najúprimnejším srdcom.
Nasleduje chvíľa ticha v ktorej si spomenieme na najvážnejšie zlyhania v uplynulých dňoch. Je dobré aby sme si privreli oči, pomôže nám to sústrediť sa. Môžu to byť 2-3 min, alebo kratšie podľa dispozície detí.
Potom otec prednesie:
Ježišu, ty si kráľ pokoja: Pane, zmiluj sa.
Prítomní odpovedajú:
Pane, zmiluj sa.
Otec:
Ty si nádej pochybujúcich: Kriste, zmiluj sa.
Prítomní:
Kriste, zmiluj sa.
Otec:
Ty si radosť veriacich: Pane, zmiluj sa.
Prítomní:
Pane, zmiluj sa.
Otec sa pomodlí:
Nech sa zmiluje nad nami všemohúci Boh,
nech nám hriechy odpustí a privedie nás do života večného.
Prítomní:
Amen.
Následne sa recituje Sláva Bohu na výsostiach. Ak ste v rodine zvyknutí spievať, môžete ho zaspievať, alebo nahradiť inou vhodnou piesňou, ktorá približne vyjadruje jeho obsah.
Sláva Bohu na výsostiach
a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.
Chválime ťa, velebíme ťa,
klaniame sa ti, oslavujeme ťa,
vzdávame ti vďaky, lebo veľká je sláva tvoja.
Pane Bože, Kráľ nebeský,
Boh Otec všemohúci.
Pane, Ježišu Kriste, ty jednorodený syn,
Pán a Boh, Baránok Boží, Syn Otca.
Ty snímaš hriechy sveta, zmiluj sa nad nami,
ty snímaš hriechy sveta, prijmi našu úpenlivú prosbu.
Ty sedíš po pravici Otca, zmiluj sa nad nami.
Veď len ty si Svätý, len ty si Pán,
len ty si Najvyšší, Ježišu Kriste,
s Duchom Svätým v sláve Boha Otca.
Amen.
Otec pokračuje:
Modlime sa!
Všemohúci a večný Bože, nech sa tvoj ľud, duchovne obnovený, stále raduje a nech s pevnou nádejou očakáva túžený deň svojho vzkriesenia, ako sa teraz teší z prijatia do Božej rodiny. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.
Prítomní:
Amen.
Nasledujú čítania. Nech si ich rozdelia členovia rodiny medzi sebou tak, aby Evanjelium čítal Otec. Počas čítaní ten, ktorý číta, nech stojí. Počas čítania Evanjelia stoja všetci. Text čítaní na daný deň nájdete aj tu: https://lc.kbs.sk Medzi čítaniami nech sa zachová krátke ticho. Katechézy s aktivitami pre deti nájdete napríklad tu: http://www.tvoj-strom.info
Čítajúci:
Čítanie zo Skutkov apoštolov
(Sk 2,14.22b-33)
V deň Turíc vystúpil Peter s Jedenástimi a zvýšeným hlasom im povedal: „Mužovia judejskí a všetci, čo bývate v Jeruzaleme, aby vám toto bolo známe, počúvajte moje slová.
Boh u vás potvrdil muža, Ježiša Nazaretského, mocnými činmi, divmi a znameniami, ktoré, ako sami viete, Boh skrze neho medzi vami urobil. A vy ste ho, vydaného podľa presného Božieho zámeru a predvídania, rukami bezbožníkov pribili na kríž a zavraždili. Ale Boh ho vzkriesil a zbavil múk smrti, lebo ho nemohla držať vo svojej moci. Veď Dávid o ňom hovorí: ‚Pána mám vždy pred očami, lebo je po mojej pravici, aby som sa nezakolísal. Preto sa raduje moje srdce a môj jazyk plesá, aj moje telo odpočíva v nádeji. Lebo nenecháš moju dušu v podsvetí a nedovolíš, aby tvoj Svätý videl porušenie. Ukázal si mi cestu života, naplníš ma radosťou pred svojou tvárou.‘“
Bratia, dovoľte mi otvorene vám povedať o praotcovi Dávidovi, že zomrel, pochovali ho a jeho hrob je u nás až do dnešného dňa. Ale on bol prorok a vedel, že Boh sa mu prísahou zaviazal posadiť potomka z jeho bedier na jeho trón; videl do budúcnosti a povedal o Kristovom vzkriesení, že ani nebol ponechaný v podsvetí, ani jeho telo nevidelo porušenie. Tohoto Ježiša Boh vzkriesil a my všetci sme toho svedkami. Božia pravica ho povýšila a keď od Otca dostal prisľúbeného Ducha Svätého, vylial ho, ako sami vidíte a počujete.
Počuli sme Božie slovo.
Prítomní:
Bohu vďaka.
Nasleduje žalm. Všimnite si, že žalm logicky nadväzuje a odpovedá na prvé čítanie. Čitateľ žalmu (žalmista) prečíta refrén a ostatní ho zopakujú. Potom žalmista číta verše žalmu. Pri značke refrénu všetci modlitebne prednesú refrén.
R.: Ukáž mi, Pane, cestu života.
(Ž 118)
Ochráň ma, Bože, k tebe sa utiekam. *
Hovorím Pánovi: „Ty si môj Pán.“
Ty, Pane, si môj podiel na dedičstve a na kalichu, *
v tvojich rukách je môj osud. R.
Velebím Pána, čo ma múdrosťou obdaril; *
v noci ma k tomu moje srdce vyzýva.
Pána mám vždy pred očami; *
a pretože je po mojej pravici, nezakolíšem sa. R.
Preto sa raduje moje srdce †
a moja duša plesá *
aj moje telo odpočíva v nádeji.
Lebo nenecháš moju dušu v podsvetí *
a nedovolíš, aby tvoj svätý videl porušenie. R.
Ukážeš mi cestu života. †
U teba je plnosť radosti, *
po tvojej pravici večná slasť. R.
Nasleduje druhé čítanie.
Čítanie z Prvého listu svätého apoštola Petra
(1Pt 1,17-21)
Milovaní, keď ako Otca vzývate toho, ktorý súdi bez nadŕžania osobám, každého podľa jeho skutkov, žite v bázni v čase svojho pobytu na zemi. Veď viete, že zo svojho márneho spôsobu života, zdedeného po otcoch, boli ste vykúpení nie porušiteľným striebrom alebo zlatom, ale drahou krvou Krista, bezúhonného a nepoškvrneného Baránka. On bol vopred vyhliadnutý, ešte pred stvorením sveta, zjavil sa však až v posledných časoch kvôli vám, čo skrze neho veríte v Boha, ktorý ho vzkriesil z mŕtvych a dal mu slávu, aby sa vaša viera a nádej upínali na Boha.
Počuli sme Božie slovo.
Prítomní:
Bohu vďaka.
Všimnite si, že prvé čítanie, žalm a Evanjelium tematicky súvisia, ba dokonca navzájom sa dopĺňajú a vysvetľujú. Je dobré, aby si Otec text evanjelia prečítal vopred, aby čítanie bolo plynulé. Tempo nech je také, aby si čítajúci stíhal dobre uvedomovať to, čo číta. Všetci nech sa postavia.
Otec:
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša
(Lk 24, 13-35)
V ten deň išli dvaja z Ježišových učeníkov do dediny zvanej Emauzy, ktorá bola od Jeruzalema vzdialená šesťdesiat stadií, a zhovárali sa o všetkom, čo sa prihodilo. Ako sa tak zhovárali a spoločne uvažovali, priblížil sa k nim sám Ježiš a išiel s nimi. Ich oči boli zastreté, aby ho nepoznali. I spýtal sa ich: „O čom sa to cestou zhovárate?“
Zastavili sa zronení a jeden z nich, menom Kleopas, mu povedal: „Ty si vari jediný cudzinec v Jeruzaleme, ktorý nevie, čo sa tam stalo v týchto dňoch?“
On im povedal: „A čo?“
Oni mu vraveli: „No s Ježišom Nazaretským, ktorý bol prorokom, mocným v čine i v reči pred Bohom aj pred všetkým ľudom; ako ho veľkňazi a naši poprední muži dali odsúdiť na smrť a ukrižovali. A my sme dúfali, že on vykúpi Izrael. Ale dnes je už tretí deň, ako sa to všetko stalo. Niektoré ženy z našich nás aj naľakali. Pred svitaním boli pri hrobe, a keď nenašli jeho telo, prišli a tvrdili, že sa im zjavili anjeli a hovorili, že on žije. Niektorí z našich odišli k hrobu a zistili, že je to tak, ako vraveli ženy, ale jeho nevideli.“
On im povedal: „Vy nechápaví a ťarbaví srdcom uveriť všetko, čo hovorili proroci! Či nemal Mesiáš toto všetko vytrpieť, a tak vojsť do svojej slávy?“ A počnúc od Mojžiša a všetkých Prorokov, vykladal im, čo sa naňho v celom Písme vzťahovalo.
Tak sa priblížili k dedine, do ktorej šli, a on sa tváril, že ide ďalej. Ale oni naň naliehali: „Zostaň s nami, lebo sa zvečerieva a deň sa už schýlil!“
Vošiel teda a zostal s nimi. A keď sedel s nimi pri stole, vzal chlieb a dobrorečil, lámal ho a podával im ho. Vtom sa im otvorili oči a spoznali ho. Ale on im zmizol. Tu si povedali: „Či nám nehorelo srdce, keď sa s nami cestou rozprával a vysvetľoval nám Písma?“
A ešte v tú hodinu vstali a vrátili sa do Jeruzalema. Tam našli zhromaždených Jedenástich a iných s nimi a tí im povedali: „Pán naozaj vstal z mŕtvych a zjavil sa Šimonovi.“ Aj oni porozprávali, čo sa im stalo cestou a ako ho spoznali pri lámaní chleba.
Počuli sme slovo Pánovo.
Prítomní:
Chvála tebe, Kriste.
Všetci si sadnú a môžu zostať v tichu napr. 3-5 minút. Alternatívne sa môžu porozprávať o súvislostiach medzi čítaniami, ktoré si všimli a čo z nich ich oslovilo. Z povedaného môže vyplynúť duchovné povzbudenie do nasledujúcich dní. Nasleduje vyznanie viery, ktoré je prvou odpoveďou na vypočuté Slovo. Všetci sa postavia. Otec vyzve prítomných, aby vyznali vieru:
Vyznajme teraz našu vieru.
Všetci sa modlia:
Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána, ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny, trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný. Zostúpil k zosnulým, tretieho dňa vstal z mŕtvych, vystúpil na nebesia, sedí po pravici Boha Otca všemohúceho, odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.
Verím v Ducha svätého, v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, v odpustenie hriechov, vo vzkriesenie tela a v život večný. Amen.
Obrad pokoja je ďalšou odpoveďou na prečítané slovo. Otec, ak je to vhodné, môže prítomných vyzvať:
Teraz si navzájom dajme znak pokoja.
Prítomní si napríklad podajú ruky a môžu si zapriať:
Pokoj s Tebou!
Nasledujú prosby. Po úvode, ktorý prednesie otec môžu sa v čítaní striedať ostatní členovia rodiny, alebo ich môže čítať jeden.
[Poznámky k spoločnej ústnej modlitbe]
Otec:
Volajme ku Kristovi, pôvodcovi života, veď Boh ho vzkriesil a on svojou mocou vzkriesi aj nás, a prosme ho:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Prítomní zopakujú:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Čítajúci:
Kriste, jasné svetlo, žiariace vo tme, knieža života a posvätiteľ smrteľných ľudí,
daj, nech prežijeme tento deň na tvoju chválu.
Prítomní:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Pane, ty si šiel cestou utrpenia a kríža;
daj, aby sme trpeli a umierali s tebou, a tak s tebou dosiahli aj slávne vzkriesenie.
Prítomní:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Syn Otca a náš učiteľ a brat, ty si nás urobil kráľovstvom a kňazmi nášmu Bohu;
daj, nech ti s radosťou prinášame obetu chvály.
Prítomní:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Kráľ slávy, očakávame slávny deň tvojho zjavenia;
daj, aby sme potom mohli večne hľadieť na tvoju tvár a boli blažení.
Prítomní:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Prítomní môžu spontánne pridať i ďalšie svoje prosby na ktoré odpovedáme:
Kriste, náš život, zachráň nás.
Na záver otec vyzve:
A teraz sa modlime modlitbu, ktorú nás naučil náš Pán, Ježiš Kristus.
Všetci sa modlia:
Otče náš.
Po modlitbe Otčenáša všetci stíchnu (napr. na 3-5 min.) aby sa sútredili na duchovné prijatie Pána Ježiša. Každý sa v duchu môže modliť takto, alebo podobne:
Môj Spasiteľ Ježiš, príď ku mne;
Z celého srdca po tebe túžim! Príď a prebývaj v mojom tele;
poteš moju úbohú dušu. Čo najsilnejšie v teba verím,
s čo najväčšou dôverou v teba dúfam, čo najvrúcnejšie ťa milujem.
Tak príď, Pane Ježišu, príď ku mne!
Otec zakončí modlitebné ticho výzvou:
Vzdajme slávu Najsvätejšej Trojici.
Všetci sa modlia:
Sláva Otcu.
Otec:
Pozdravme aj našu nebeskú Matku.
Všetci sa modlia:
Zdravas Mária
Na záver sa otec prežehnáva a pri tom hovorí:
Nech nás žehná Pán, nech nás chráni od zlého a nech nás privedie do života večného.
Prítomní sa prežehnávajú spolu sním a odpovedia:
Amen.
Potom matka sfukuje sviecu a hovorí:
Kristus medzi nami!
Prítomní odpovedia:
Je a bude!